• img1
  • img2
  • img3
  • img5
  • img4

Μουσικοθεραπεία

 

Μουσικοθεραπεία είναι ο επιστημονικός κλάδος που ασχολείται με τη θεραπευτική χρήση της μουσικής και των μουσικών στοιχείων (ήχος, ρυθμός, μελωδία, αρμονία, χροιά, ένταση).

Η μουσική στη μουσικοθεραπεία χρησιμοποιείται ως μέσο επικοινωνίας, έκφρασης και δημιουργικότητας, προσφέροντας  έναν εναλλακτικό τρόπο επικοινωνίας και έκφρασης.

Η μουσική αποτελείται από διάφορα στοιχεία όπως ο ρυθμός, η μελωδία, η αρμονία, ο παλμός, η ένταση κτλ, στοιχεία τα οποία έχει διαπιστωθεί ότι σχετίζονται άμεσα με την ίδια μας την ανθρώπινη οντότητα. Για παράδειγμα, η ένταση, ο παλμός και ο ρυθμός βρίσκονται στους κτύπους της καρδιάς μας, στην αναπνοή μας, στις κινήσεις μας. Όταν γελάμε, κλαίμε, φωνάζουμε ή όταν τραγουδάμε δημιουργούμε μελωδίες που έχουνε ένταση, ρυθμό και συγκεκριμένη διάρκεια. Όλες λοιπόν αυτές οι οικείες συνδέσεις με τη μουσική παραμένουν αμετάβλητες σε κάθε άνθρωπό ασχέτως της οποιασδήποτε ασθένειας ή αναπηρίας, και δεν εξαρτώνται από το αν κάποιος έχει μουσική παιδεία ή γνώσεις.

Η μουσικοθεραπεύτρια στο ειδικό σχολείο αξιολογεί τις ικανότητες του μαθητή, μέσω διαφόρων μουσικών αντιδράσεων και βάζει στόχους. Οι στόχοι στη μουσικοθεραπεία είναι θεραπευτικοί και διαμορφώνονται σύμφωνα με τις ανάγκες του κάθε μαθητή, ενθαρρύνοντας θετικές αλλαγές στην συμπεριφορά με σκοπό την βελτίωση της ποιότητα της ζωής του.

Στη συνέχεια σχεδιάζει  το  Ατομικό Πρόγραμμα  Εκπαίδευσης (ΑΠΕ), που αποτελείται από μουσικόθεραπευτικές δραστηριότητες σχεδιασμένες πάνω στις ανάγκες και ικανότητες του μαθητή.

Μια συνεδρία μουσικοθεραπείας στο ειδικό σχολείο μπορεί να είναι σε ατομικό ή σε ομαδικό επίπεδο. Η μορφή που θα χρησιμοποιηθεί σε κάθε μαθητή εξαρτάται τόσο από τις ανάγκες και ικανότητες του ίδιου του μαθητή όσο και από τους στόχους που έχει ο κάθε μαθητής.  Η μουσικοθεραπεία είναι μια ενεργητική θεραπεία κατά τη διάρκεια της οποία ο θεραπευτής με το θεραπευόμενο συμμετέχουν ενεργά, παίζοντας σχεδόν πάντα μαζί. Η θεραπεία διεξάγεται μέσα σε μια τάξη γεμάτη κρουστά, τύμπανα, μεταλλόφωνα, ξυλλόφωνα κτλ, όργανα δηλαδή που δεν απαιτούν μουσικές γνώσεις για να μπορέσει κανείς να παράγει ρυθμούς και μελωδίες μέσα από αυτά. Κατά τη διάρκεια της θεραπείας, ο θεραπευτής ενθαρρύνει το παιδί να εξερευνήσει τον κόσμο του ήχου μέσα από τη φωνή του ή μέσα από απλά μουσικά όργανα, που δεν απαιτούν μουσική γνώση, ώστε να δημιουργήσει τη δική του μουσική γλώσσα επικοινωνίας, τη δική του μουσική αυτοσχεδιάζοντας.

Μερικοί από τους στόχους είναι :

·       Στην μη λεκτική επικοινωνία.

·       Στη δημιουργική έκφραση.

·      Στην ανάπτυξη του λόγου, ενθαρρύνοντας το μαθητή  να χρησιμοποιεί τη φωνή του ως μέσο έκφρασης.

·       Στη συναισθηματική στήριξη.

·       Στην ανάπτυξη αυτοεκτίμησης και πρωτοβουλίας.

·   Στη προώθηση της κοινωνικότητας ενισχύοντας συγκεκριμένα τις δεξιότητες που χρειάζεται ο κάθε μαθητής  για να αναπτύξει επικοινωνιακές ικανότητες και να δημιουργήσει διαπροσωπικές σχέσεις.

·      Στη καλλιέργεια ενός θεραπευτικού πλαισίου μέσα στο οποίο ο μαθητής  θα μπορέσει να βιώσει και να εκφράσει ποικίλα συναισθήματα, αναπτύσσοντας ταυτόχρονα μεγαλύτερη συναίσθηση και κατανόηση των συναισθημάτων του.

·      Στη βελτίωση της ποιότητα ζωής του μαθητή και της καθημερινότητας του μέσα από τις εμπειρίες που αποκομίζει κατά τη διάρκεια της θεραπείας μαθαίνοντας να μοιράζεται, να εκφράζεται, να δίνει και να δέχεται.

·       Στη καλλιέργεια της προσοχής, της ικανότητας συγκέντρωσης και μνήμης

·       Δημιουργία και ανάπτυξη ορθών τρόπων αναπνοής

·       Εκμάθηση  διαφόρων εννοιών :

ψηλά/χαμηλά, αργά/ γρήγορα, δυνατά/σιγά

χρωμάτων

αριθμών

μέρη του σώματος

ζώα και ήχοι των ζώων

μουσικά όργανα και οι ήχοι τους.